Hur ska företag navigera i en osäker omvärld?

Här kommer årets första nyhetsbrev från Business Sweden, fyllt med spännande läsning. Vi gör nedslag i några av vårens aktiviteter inom Try Swedish exportprogram, bland annat Foodex Japan som går av stapeln i mars, liksom Sweden Innovation Days där Business Sweden står som partner. Du får också ta del av första kvartalets resultat av Exportchefsindex och  ökade insikter i vårt exportprogram för de mest innovativa och snabbväxande bolagen –”Catalyst”.

Australiensiska gruvindustrin visar stort intresse för Sverige 

Business Sweden i Australien arrangerade tillsammans med Ambassaden i Canberra och handelskammaren en gruvkonferens i Sydney den 15 februari i samband med Kronprinsessans officiella besök till Australien och Nya Zeeland. Evenemanget lockade stor uppmärksamhet från den lokala gruvindustrin och räknade med 270 företagsrepresentanter.

Australien är världens 12:e största ekonomi med en tillväxttakt lik tillväxtekonomier, vilket gör det till en mycket attraktiv marknad för svenska företag. Detta återspeglas i våra exportsiffror, och Australien är Sveriges 4:e största exportmarknad utanför Europa. Landet erbjuder fantastiska möjligheter för svenska företag inom flera olika branscher där svenska företag ligger i framkant, bland annat förnybar energi, hållbar transport, digital hälsa och inte minst inom gruvindustrin.

I mitten av februari genomförde Kronprinsessan Victoria sitt första officiella besök på 18 år, där Business Sweden anordnade en gruvkonferens med enastående talare från både den australiensiska och svenska gruvindustrin. Konferensens övergripande tema var hållbar gruvdrift, vilket inkluderade elektrifierade fordon och energiförbrukning i kombination med autonoma och säkra gruvor. Konferensen hölls i samband med en utställning av svenska företag, såsom Epiroc, Sandvik, Saab, Alfa Laval, ABB, Hitachi Energy, Ericsson, Minalyze, Treotham och Volvo, som presenterade sina innovativa lösningar för framtidens gruvdrift. Evenemanget visade på det stora intresset för Sverige från den australiensiska gruvindustrin och visade hur svenska företag kan bidra till hållbar utveckling inom branschen.

Är du redo för global expansion?

Catalyst är ett scale up-program för Sveriges mest innovativa och lovande företag. Genom programmet får företag en kraftfull språngbräda mot internationell tillväxt – inklusive skräddarsytt kommersialiseringsstöd, rådgivning och coachning.

– Genom att delta i Catalyst-programmet ökade vår förståelse för vilka internationella marknader och målgrupper som är relevanta för våra tjänster och produkter. Vi fick praktiskt stöd, nätverkade med rätt personer och guidades genom givande möten. Jag skulle rekommendera alla som får möjligheten att delta i programmet, det har verkligen skapat mervärde, säger Toby Hörnlein, Strategic Growth Director, på Elonroad.

Vill du läsa mer om vårt Catalyst-program och hur du ansöker? 

Dalande optimism om exporten

Business Swedens Exportchefsindex (Export Managers’ Index, EMI), som speglar stämningsläget bland svenska varu- och tjänsteexportörer, fortsatte som väntat sin trendmässiga nedgång första kvartalet i år och ligger nu under 50-strecket. EMI föll med 5,2 enheter till 47,6 första kvartalet, från 52,8 fjärde kvartalet i fjol.

Detta var det huvudsakliga resultatet i rapporten som presenterades 9 februari. Att index nu fallit under 50 – som är skiljelinjen mellan optimism och pessimism – indikerar att företagen har en mer pessimistisk syn på exportutvecklingen.

Det var framför allt synen i nuläget som drog ned EMI första kvartalet. Delindexet EMI nuläge föll med 8,2 enheter till 53,2 första kvartalet. EMI prognos, som är delindex för de framåtblickande frågorna, föll mer måttligt med 2,2 enheter till 42,1 första kvartalet.

En positiv signal kom dock från Asien där index för förväntad exportefterfrågan från regionen ökade kraftigt med hela 9,5 enheter till 62,5 första kvartalet. Även index för Nordamerika ökade och ligger nu strax över 50-strecket, vilket indikerar att exportföretagen har en optimistisk syn på förväntad efterfrågan från regionen.

Index för Västeuropa återhämtade sig efter att ha fallit trendmässigt under hela fjolåret men ligger fortsatt under 50. Index för Central- och Östeuropa återhämtade sig också något.

Särskilt utmärkande i denna undersökning var det påtagliga fallet i exportföretagens syn på exportorderstockarna. Index föll med hela 14,5 enheter till 48,0 första kvartalet. Att index föll ner under 50-strecket signalerar att fler företag är missnöjda med sina exportorderstockar.

Try Swedish hjälper svenska företag med global expansion

Visste du att Sverige har en livsmedelsstrategi och ett exportprogram som hjälper svenska företag med global expansion? Try Swedish livsmedelsexportprogram skapar aktiviteter på internationella marknader för svenska mat och dryckesföretag och spelar en betydande roll i regeringens nationella livsmedelsstrategi. 

Under 2023 medverkar och arrangerar Try Swedish i flertalet aktiviter som ett led i arbetet att skapa en innovativ, lönsam och konkurrenskraftig global livsmedelsindustri. Företag som vill ta nästa steg med sitt mat- och dryckesvarumärke kan göra det tillsammans med oss under året! Vi har valt ut ett antal fokusmarknader och mässor att vara med på. Vi medverkar alltid med en samlad svensk paviljong och under våren medverkar vid bland annat på Foodex i Japan och Expo West i USA.

Läs mer om hur du anmäler dig till Try Swedish aktiviteter nedan! Du får också ta del av analyser, export-seminarier, marknadsval och säljriktade aktiviteter.

Business Sweden News fortsätter under våren 2023

Under sensommaren 2022 lanserade vi Business Sweden News – ett nyhetsprogram som fångar globala trender, nyheter och frågor som påverkar affärslandskapet globalt och i Sverige. Syftet med programmet är att ge tittarna insikt i affärsvillkor på enskilda marknader och länder och att ge förstahandsperspektiv från företag och experter på plats runtom i världen.

Under hösten släppte vi tre avsnitt med fokus på:

  • Kina – vart är landet påväg?
  • Bidens klimatpaket – en ny möjlighet för svenska företag?
  • Resan mot nettonoll – vad händer efter COP27?

Under våren fortsätter vi med programkonceptet och nästa avsnitt släpps i början av mars – denna gång med fokus på batterivärdekedjan och det nordiska samarbetet! Missa inte detta, och titta gärna på våra tidigare avsnitt av programmet.

Häng med oss på Sweden Innovation Days!

Välkommen till Sweden Innovation Days 21-23 mars, 2023. Ett kostnadsfritt digitalt event som ger insikter om unika sätt att arbeta med innovation samt möjligheten att träffa organisationer som kan leda till nya samarbeten för att bidra till en mer hållbar värld.

Du hittar hela programmet samt information om hur du anmäler dig nedan.

 

Har du kollegor som vill ta del av våra nyhetsbrev? Be dem registrera sig här för att ta del av våra kommande utskick. 

Business Sweden hjälper svenska
företag öka sin globala försäljning
och internationella företag
investera och expandera i Sverige.

Följ oss på: