Hur ska företag navigera i en osäker omvärld?

Hej,

Här kommer årets första nyhetsbrev från Business Sweden, fyllt med spännande läsning. Vi gör nedslag i några av vårens aktiviteter inom Try Swedish exportprogram, bland annat Foodex Japan som går av stapeln i mars, liksom Sweden Innovation Days där Business Sweden står som partner. Du får också ta del av första kvartalets resultat av Exportchefsindex, ökade insikter i vårt exportprogram för de mest innovativa och snabbväxande bolagen –”Catalyst” och en inblick i våra ambitioner med Business Sweden News framöver.

Du kan också läsa om det officiella besök som Kronprinsessan Victoria, Prins Daniel och bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell gjorde här om veckan till Australien. Jag hade glädjen att få delta i delar av deras program eftersom Business Swedens team lokalt bidrog med insikter och möten runt innovation, hållbarhet och transport. Och framför allt med ett heldagsmöte mellan Australiensiska och svenska gruvbolag, Sweden-Australia Sustainable Mining Summit.

Sverige och Australien är två av världens ledande gruvnationer. Sverige har världsledande företag för hållbar och automatiserad gruvskötsel, med teknik som gör verksamheten både tryggare för medarbetarna och bättre för klimatet. Samtidigt med långt gången teknik för gruvdrift, har Sverige också värdekedjorna från malm till förädling till tillverkning inom många områden. Det är något som Australien i stor utsträckning saknar. Men landet har mineralerna, de har solen och de har ytan – så de har alla möjligheter framställa grön energi, vätgas och ta stora kliv i förädlingen av sina råvaror.

Många av de närvarande företagen vittnade om olika affärsmöjligheter som finns i ett ökat samarbete mellan våra länder. Det var också med stor stolthet jag lyssnade på presentationerna som de svenska företagen gjorde. Och jag är väldigt glad att både kronprinsessparet och bistånds- och utrikeshandelsminister Johan Forssell var på plats. Det uppskattades mycket av alla medverkande bolag, och bidrog till konferensens framgång. 2023 har annars inletts med samma osäkerhet som 2022 avslutades. Krig, konflikter, geopolitisk spänning, inflation, stigande räntor och en allt för dyster bild av läget.

Hur ska då svenska företag navigera i en alltmer osäker värld? Vårt budskap kan sammanfattas i 5 punkter:

• Ha hela världen på kartbilden. Det handlar inte bara om distribution runt om i världen, utan även om att svenska företag behöver vara flexibla i hela sin produktionsplanering. På så vis får de den överblick och kontroll de behöver för optimerad produktion.

• Lägg inte alla ägg i samma korg, diversifiera produktionen. Genom diversifiering blir företag mindre konjunkturkänsliga och mer resilienta med ökad långsiktig ekonomisk säkerhet. Man kan ta igen på gungorna vad man förlorar på karusellen när makroskeenden påverkar produktion eller distribution. Detsamma gäller faktiskt också för innovation. En hög grad av internationell diversifiering leder i regel till större innovationsförmåga.

• Se över värdekedjorna på ett strukturerat sätt med kunden i fokus. På så vis säkras kundnyttan över lång tid. Samtidigt är det viktigt att analysera vilka de svaga delarna av värdekedjan är och anpassa produktionen därefter.

• Skapa robusta relationer med långsiktiga samarbetspartners där det finns ett ömsesidigt utbyte. Leverera alltid utlovat värde och kvalitet på utsatt tid.

• Ta hjälp av lokal expertis. Ju mer komplex verkligheten är desto viktigare är det att ha koll på den marknad man är på eller går in i. Här hoppas jag att vi på Business Sweden kan vara till hjälp. Vi finns där för företag som behöver insikt i var de ska lägga sin nästa fabrik eller för att identifiera och knyta kontakt med potentiella samarbetspartners.

Den sjätte punkten skulle kunna vara: Glöm inte att se möjligheterna. I denna komplexa och svåra värld är det lätt hänt att man blir passiv och väntar till dess att världen blir lite mer stabil och förutsägbar. Självklart kan det vara klokt ibland. Men inte alltid. För det är ju i dessa förändringstider som möjligheterna också blir som störst. Det är ju i förändring som omställning sker. Efterfrågan har aldrig varit större på klimatsmarta lösningar inom produktion varor. 5G-utrullning, metaverse och de möjligheter som skapas inom autonomi och automatisering gör att digitaliseringens påverkan på utvecklingen aldrig har varit mer spännande än nu. Och anpassningen av affärsmodeller, värdekedjor och produktionsmetoder till mer agilitet, innovation och resiliens omformar sättet vi tänker affärer och handel.

Så med risk för att avsluta med en plattityd så är både vårt, och många svenska företags uppdrag just nu: Fånga möjligheterna - men undvik onödiga risker! 

Med varma hälsningar

Jan Larsson

Jan Larsson
 

President & CEO, Business Sweden