Vem ska njuta av dina produkter och var?

Svensk livsmedelsexport har stor potential. Hållbarhet och livsmedelssäkerhet är några av de viktigaste globala trenderna och där ligger vi i framkant. Våra snabbfotade företag och innovativa produkter har rätt förutsättningar för att lyckas.

Inom en strategisk multi-marknadsanalys visar Business Sweden marknaderna med högst potential utefter livsmedelssegment. Studien är utförd på uppdrag av Regeringskansliet (Näringsdepartementet).

Vem ska njuta av dina produkter och var?

Svensk livsmedelsexport har stor potential. Hållbarhet och livsmedelssäkerhet är några av de viktigaste globala trenderna och där ligger vi i framkant. Våra snabbfotade företag och innovativa produkter har rätt förutsättningar för att lyckas.

Inom en strategisk multi-marknadsanalys visar Business Sweden marknaderna med högst potential utefter livsmedelssegment. Studien är utförd på uppdrag av Regeringskansliet (Näringsdepartementet).

Världen gillar helt enkelt svenska livsmedel

Under 2017 ökade den svenska livsmedelsexporten med 6% – nu är det dags att öka den globala försäljningen.

Källa: Analys av exportpotentialen utifrån livsmedelssegment, Business Sweden 2018.

Världen gillar helt enkelt svenska livsmedel

Under 2017 ökade den svenska livsmedelsexporten med 6% – nu är det dags att öka den globala försäljningen.

Källa: Analys av exportpotentialen utifrån livsmedelssegment, Business Sweden 2018.

14 relevanta marknader identifierade

Av världens 22 mest intressanta marknader för livsmedelsexport har 14 marknader identifieras att ha bäst förutsättningar och möjligheter för svenska företag. Kanada, Storbritannien, Tyskland, Japan och Hongkong har den största potentialen.

14 relevanta marknader identifierade

Av världens 22 mest intressanta marknader för livsmedelsexport har 14 marknader identifieras att ha bäst förutsättningar och möjligheter för svenska företag. Kanada, Storbritannien, Tyskland, Japan och Hongkong har den största potentialen.

Vad säger branschen?

Vad säger branschen?

Vad är viktigt att tänka på för att lyckas internationellt?

Sätt mål, investeringar och tidslinje

 

Kartlägg kundvärdet i detalj

 

Säkra långsiktigt stöd från ledningen

 

Utvärdera marknadens potential

 

Utveckla strategi för etablering & representation

 

Se nyckelmarknader som hemmamarknader

Vad är viktigt att tänka på för att lyckas internationellt?

Sätt mål, investeringar och tidslinje.

Utvärdera marknadens potential.

Kartlägg kundvärdet i detalj.

Utveckla strategi för etablering & representation.

Säkra långsiktigt stöd från ledningen.

Se nyckelmarknader som hemmamarknader.

Hur kan ni öka er globala försäljning?

Klicka nedan för att ta del av hela studien och kontakta oss för att diskutera hur ni kan bygga er internationella livsmedelsstrategi.

Hur kan ni öka er globala försäljning?

Klicka nedan för att ta del av hela studien och kontakta oss för att diskutera hur ni kan bygga er internationella livsmedelsstrategi.

 
Marcus Petersson
Project Manager, The Hague
Marcus.Petersson@business-sweden.se
+31 703022055
 
Sofia Lindqvist
Consultant, Berlin 
Sofia.Lindqvist@business-sweden.se
+49 3089360611
 
Maria Varnauskas
Programansvarig Try Swedish
Maria.Varnauskas@business-sweden.se
+46 708150263
 
Jessica Olsson
Senior Project Manager, Berlin
Jessica.Olsson@business-sweden.se
+49 3089360621