SÅ KLICKAR DU MED KUNDERNA globalt

Genom e-handel finns idag en enorm internationell arena att spela på. Det gäller därför att lyfta blicken och inta ett globalt mindset då det kan innebära både lönsamhet och tillväxt för din verksamhet.

I takt med den ökade globala konkurrensen, blir det allt viktigare att inför en expansion identifiera rätt marknad, skaffa kunskap om den marknaden och förstå vad det innebär för just din verksamhet.

Bli en vinnare på den växande e-handeln. Svenska företag har goda förutsättningar och idag är vägen till världen kortare än någonsin.

Vi vet hur du hittar rätt marknad samt sätter rätt strategi och struktur för din e-handel … och vilka fallgropar du ska undvika. Dessutom har vi experter på skatte-, tull- och exportfrågor och våra marknadsexperter finns lokalt i över 50 länder.

Vägen framåt för din online-expansion

Identifiera nyckelmarknader

Förstå din marknad

Bestäm inträdesstrategi

Sätt operativ struktur och distributionsmodell

Identifiera nyckelmarknader
Välj rätt marknad genom att analysera allt från potentialen för dina produkter, kundbeteende och säljkanaler till lagar och regelverk.

Förstå din marknad
Gör djupgående analyser av marknaderna du valt utifrån just din verksamhet och ditt erbjudande. Kartlägg allt från konkurrenter, målgrupp och logistiklösning till marknadsvillkor och beteendemönster.

Bestäm inträdesstrategi
Utifrån analysen sätter du din strategi för hur du ska nå ut på marknaden. Besluta vilken strategi som passar bäst utifrån ditt erbjudande och anpassa försäljning och marknadsföring lokalt för den specifika marknaden.

Sätt operativ struktur och distributionsmodell
Utvärdera alternativen för logistik och leverans. Sätt dig in i legala krav, tullar och skattefrågor, undersök betalmetoder och hitta rätt samarbetspartners, leverantörer och andra intressenter.

Utvärdera och optimera
Ta fram en process för att löpande utvärdera och optimera din verksamhet. Se till att vara uppdaterad på förändringar, oavsett om det gäller legala krav eller ändrat kundbeteend, och justera din verksamhet kontinuerligt.

Varje marknad är unik

E-handeln är full av möjligheter, men kommer också med en del utmaningar. För att bli en vinnare på en alltmer växande och konkurrenskraftig global e-handelsmarknad, gäller det att sätta en exportstrategi som är anpassad efter kunderna och villkoren lokalt på varje marknad. Fundera på vilken position du har möjlighet att inta på den nya marknaden – hur du kan nischa dig och sticka ut i navet av utbudet lokalt.

Kunden i fokus även internationellt

Kunden står alltmer i fokus och kunder beter sig olika på olika marknader. Det är därför viktigt att du utvecklar en strategi och gör ditt erbjudande relevant för varje marknad– det som funkar på en marknad kanske inte alls funkar på en annan.

Vi har lokala kontor i hela världen

Business Sweden vet hur du hittar rätt e-handelsmarknad och skapar de bästa förutsättningarna för att lyckas med just ditt erbjudande lokalt. Vi kan hjälpa dig med alltifrån strategisk och praktisk vägledning till operationellt stöd på plats.

Nyckeln till framgång är att förstå vilka regler och förutsättningar som gäller på varje marknad och att anpassa marknadsföring och försäljning därefter.

LINDA LASZLO EK,
Sr. Trade & Legal Adviser,
Business Sweden

MER OM GLOBAL E-HANDEL

E-handelsguide

Lär dig mer om din marknad
Gå in och botanisera i vår e-handelsguide, fylld med information om lagar, regler, köpbeteenden och trender på e-handelsmarknader runtom i världen.

E-handelskurs

Få koll internationellt med vår e-handelskurs
Under kursen "Internationell E-handel" får du råd och vägledning i hur du skapar de bästa förutsättningarna för att bli en framgångsrik internationell e-handelsaktör. Vi går igenom allt från krav och regler till kulturella skillnader och köpbeteenden på olika marknader. Hitta den ort och datum i kalendariet som passar dig.

E-handelsseminarium

Så klickar du med Europa
Att e-handeln ökar vet du såklart, men tar du till vara på potentialen genom att sälja till andra länder? Det kan kännas krångligt, men inom Europa är lagar, regler och exportprocedurer lite enklare att hantera än utanför Europa. 

Region i fokus

Sydostasien är värd din uppmärksamhet
E-handeln i Sydostasien är dynamisk och snabbväxande. Marknadsvärdet på sektorn har fyrdubblats sedan 2015, och tillväxten fortsätter. Ta till vara på möjligheterna.

Kundcase

Rapunzel
Rapunzel of Sweden är ett av Skandinaviens ledande företag inom hårförlängning och relaterade produkter och tjänster. Läs om företagets expansionsresa inom e-handel.

Rapport

Den digitala resan till USA
Den amerikanska e-handelsmarknaden är en av de mest konkurrensutsatta, men också mest lukrativa, marknaderna i världen. För att lyckas behöver Svenska företag göra ordentliga förberedelser innan de tar första klivet.

Kundcase

IDUN
IDUN Minerals är ett svenskt skönhetsmärke med produkter som är baserade på högrenade mineraler. Idag har bolaget verksamhet i cirka 25 länder, framförallt i Norden men även i övriga Europa och världen. Under många år har IDUN Minerals samarbetat med Business Sweden för att nå framgångar på den internationella marknaden.

Podcast

Ta din e-handel ut i världen
Detta podcastavsnitt handlar om hur e-handel kan bli nyckeln till världen för många svenska företag. Vad krävs för att lyckas på e-handelsmarknaden i olika delar av världen? Linda Laszlo Ek, från Business Sweden, guidar oss genom både vad man bör tänka på men också hur man undviker de vanligaste fallgroparna. Lyssna här.

Bloggartikel

Så lyckas du i Kina
Kina är redan idag världens största e-handelsmarknad och fortsätter att växa snabbt. Framgången bygger på smidiga betalningslösningar, bra handelsplattformar och kostnadseffektiv logistik. För Svenska företag innebär detta stora möjligheter, men för att lyckas är anpassningar till den lokala marknadens förutsättningar avgörande.

VILL DU VETA MER?

Linda Laszlo Ek
Senior Adviser
Linda.Laszlo-Ek@business-sweden.se
+46 8 588 663 81

Business Sweden hjälper svenska företag att öka sin globala försäljning och internationella företag investera och expandera i Sverige.

Följ oss på: