ÅRET BÖRJAR GÅ MOT SITT SLUT 

Jag skriver på flyget hem från Taipei där jag har besökt Business Swedens kontor. På plats träffade jag medarbetare, kunder och olika samarbetspartners på marknaden. Det var fint att för första gången få träffa flera av medarbetarna och se det fantastiska arbete de gör.

Analyser om de geopolitiska spänningarna i världen slutar inte sällan i frågor om den här delen av världen. Många företagsledare i Sverige oroas över riskerna, men det finns också stora risker med att inte vara där. Företagen på ön är inte bara världsledande inom halvledare och elektronik, utan ligger också långt fram inom områden som digitalisering, artificiell intelligens, vätgas och grön omställning. 

Det finns stor potential för svenska företag, och Business Swedens team på plats vill inget hellre än att skapa förutsättningar för svenska företag som vill expandera sina affärer dit. Det finns utmaningar, men det finns många fler möjligheter – att komma nära kunder och leverantörer, att bli del i ekosystemen och utvecklingsmiljöer, att växa affärerna på en marknad med nästan tre gånger så många invånare som Sverige. På sådana marknader är Business Sweden som viktigast. Där kan vi göra stor skillnad.
 
Innan jag besökte kontoret i Taipei var jag i Singapore för att delta i Sweden Indo-Pacific Business Summit som Business Sweden arrangerade. Över 100 personer från 50-talet företag, organisationer, akademi och regeringsföreträdare kom till mötet och kunde möta 150 beslutsfattare och samarbetspartners från hela regionen - Singapore, Indien, Indonesien, Malaysia, Vietnam, Thailand och Filippinerna.

Det finns en enorm potential i den här delen av världen. Samlingen nu var ytterligare ett bevis på hur intresset för regionen växer. Människor i arbetsför ålder bedöms enligt FN att öka med ca 400 miljoner människor i Syd- och Sydostasien fram till 2050. Antalet människor som bor i städer bedöms öka ännu snabbare. Sammantaget kommer det vara svårt att överskatta utvecklingen inom produktions- och köpkraft.

Men den ekonomiska tillväxten kommer inte av sig själv. Länder med positiv demografisk utveckling måste arbeta hårt med utbildning, korruptionsbekämpning samt med att höja produktiviteten och här tittar många länder i Syd- och Sydostasien redan idag på Sverige och hur vi jobbar med dessa frågor. På Business Sweden ser vi att både våra stora multinationella företags lösningar kommer väl till pass för att hjälpa regionen möta många av utmaningarna de står inför, men vi ser också att det finns goda möjligheter för mellanstora, mindre företag och start-ups att bidra till den gröna omställningen av städer i Syd och Sydostasien.

Jag reste till Singapore från FN:s klimattoppmöte COP28 i Dubai. Det var en av höjdpunkterna under det här året. Inte bara för att klimattoppmötet nu har resulterat i ett enade från världens beslutsfattare om att fasa ut fossila bränslen, utan också för den starka uppslutning av företag i den svenska paviljongen som vi på Business Sweden arrangerade. På plats fanns 23 ledande företag inom den gröna omställningen. De visade världen vad Sverige och svenska innovationer kan bidra med för att påskynda den globala omställningen. Över 65 sessioner hölls med fler än 200 talare, och vår livestream nådde över 9 miljoner tittare. Det tyder på den påverkan Sverige faktiskt har och landets starka position globalt inom gröna lösningar och innovationer.

Det finns ett stort intresse för Sverige – som investeringsland och för det våra företag har att erbjuda. Kolfritt stål, batterifabriker, eldrivna lastbilar, bilar, båtar och flyg men också hur man bygger infrastruktur som är klimatvänlig – allt är frågor som samhällen runt om i världen förstår är viktiga för miljön – och för tillväxt och jobb i framtiden! Nu ligger fokus på att fortsätta stötta svenska företag att skala upp sina lösningar och accelerera den globala omställningen.

Sverige rankas som världsledande inom innovation, digitalisering och klimatomställning. Det är fantastiskt. Men som Simon Mulcahy, vd på TIME, sa när han besökte den svenska paviljongen ”There is no way we are going to PDF ourselves out of this crisis.”. Det svenska näringslivet kan bidra med mycket, men det räcker inte med analys och tankekraft. Det krävs handling för att ta oss ur klimatkrisen. Alla goda krafter krävs och alla länder måste bidra för att lösa klimatkrisen.

Det här året har varit utmanande på många sätt, men det svenska näringslivet står robust. Och, med risk att låta klyschig, vill jag påstå att det svenska näringslivet är ljuset i en annars mörk tillvaro. Svenska företag exporterar inte bara världsomvälvande lösningar och skapar tillväxt och konkurrenskraft för Sverige, utan bidrar också med svenska värderingar. Det är viktigt att fortsätta med i tider som annars präglas av oroligheter och mörker.

För mig finns det inget mer givande än att leda en organisation som Business Sweden, som hjälper svenska företag att lysa på den internationella arenan.

Det här blir det sista nyhetsbrevet för i år från Business Sweden. Jag hoppas att du tycker att innehållet är intressant! Om du vill tipsa andra att ta del av nyhetsbrevet hittar du en länk till att anmäla intresse längt ner i det här nyhetsbrevet.

Med detta vill jag önska dig en God Jul och Gott Nytt år!

Jan Larsson
VD, Business Sweden

Jan Larsson
 

President & CEO, Business Sweden