Distansförmedling av utvecklare har fått it-konsultföretaget Proxify att växa så att det knakar. Årets internationella Gasell vill motbevisa fördomar om utländsk arbetskraft.
Barbara Taltavull
Text
Serieentreprenören Viktor Jarnheimer började programmera som tolvåring, startade sitt första techbolag som 15-åring och var miljonär redan som 23-åring, efter två lyckade bolagsförsäljningar.
Nu styr han Proxify, som förser företag med utvecklare från världens alla hörn.
”Vi är Europas största nätverk för kvalitetssäkrade programmerare, sett till omsättning. Målet är att alla bolag i Europa och USA ska jämföra sina kandidater med våra vid rekrytering”, säger Jarnheimer, som är en av fyra grundare.
Tillväxten går i raketfart. På kundlistan finns redan flera av de största företagen på den amerikanska marknaden, och siktet är inställt på att omsätta en miljard kronor 2025.
”Jag tror att många bolag kommer använda det här sättet när de bygger upp sina techteam framöver. Det finns enorma fördelar med att inte bara leta talanger i sitt nätverk.”
Proxify startade verksamheten genom att annonsera på LinkedIn, Instagram och på nischade it-forum. Idag får de 20.000 spontanansökningar i månaden, uppger vd:n.
Viktor Jarnheimer har själv arbetat med programmerare på annan ort i sina tidigare bolag, och det var så han fick idén till Proxify.
”Jag känner en enorm frustration över att alla utländska programmerare kategoriskt upplevs som sämre. Det finns riktigt duktiga i hela världen. Det gäller bara att hitta dem”, säger han.
Proxifys utvecklare kommer från 90 länder, men placeras i samma tidzon som kunderna. De som jobbar för den Europeiska marknaden kommer företrädelsevis från Östeuropa, medan de som jobbar för den Amerikanska kommer från Sydamerika.
För att säkerställa kvaliteten har Proxify 60 talangjägare i Östeuropa, Kanada, USA och Sydamerika. De arbetar med intervjuer, kodtester och provjobbar med utvecklarna för att hitta de allra bästa. I företagets databas finns nu en miljon timmars tester och intervjuer som med AI kan jämföras med de utvecklare som lyckats hos bolagets kunder.
”Visionen är att ge utvecklarna de möjligheter de förtjänar. Nu kan de bo kvar med sina familjer. Vi förmedlar hög spetskompetens och utvecklarna får hög ersättning även med svenska mått.”
Vad är utmaningen framöver? ”Att mäkta med att fortsätta växa i den här takten. USA, där vi varit i ett år nu, växer mest. Det är bara tidsfråga innan de går om Europa som vår största marknad. Frågan är om vi ska fortsätta ha alla huvudfunktioner i Europa när de flesta kunderna finns i USA.”
Tjänsterna som förenklar för BRF-styrelsen – och kan öka husets värde
Sitter du med i styrelsen för din bostadsrättsförening? Med rätt förvaltningshjälp kan ni minska arbetstiden samtidigt som huset tas om hand på bästa sätt. Här är tjänsterna som gör störst skillnad.
Det är inte ovanligt att ha en tudelad inställning till att sitta med i styrelsen för sin bostadsrättsförening. Man vet att det är ett viktigt uppdrag och som ger möjlighet att påverka, men precis som när det gäller deltagandet på städdagarna finns kanske en liten röst som viskar ”gör det inte”. Lyckligtvis behöver arbetet i styrelsen varken vara tungt eller överdrivet tidskrävande, särskilt om man tar hjälp av en erfaren fastighetsförvaltare.
– En fastighetsförvaltare är en aktör som erbjuder en rad tjänster som gör styrelsearbetet enklare. Samtidigt kan vi skapa stora värden för både styrelsen och föreningen, säger Daniel Toftskär, försäljningschef för Riksbyggens fastighetsförvaltning.
Tjänsterna sträcker sig från det lilla till det stora och från det strategiska till det praktiska:
• Att hantera föreningens ekonomi. Detta kan inkludera att den löpande bokföringen och årsbokslutet, att ta fram prognoser åt styrelsen som beslutsunderlag eller att lägga upp en långsiktigt hållbar budget.
• Att skapa en bild av fastighetens underhållsbehov och se till att både löpande underhåll och betydande engångsinsatser synkroniseras med den långsiktiga ekonomiska planeringen.
• Att projektleda större eller mindre renoveringar, till exempel dränering, modernisering av passersystem eller takbyte. Detta inkluderar att upphandla entreprenaden och att se till att arbetsprocessen uppfyller aktuella lag- och myndighetskrav.
• Att inventera föreningens energiförbrukning och andra kostnadsposter för att se var det finns pengar att spara.
Hos Riksbyggen finns också alternativet Totalförvaltning, vilket innebär att de tar hand om fastighetens hela förvaltning. Då sköter de allt ifrån ekonomi, fastighetsservice och lokalvård till mindre eller större ombyggnationer och energioptimering.
– Totalförvaltning innebär att vi samordnar, effektiviserar och hittar synergier mellan de olika områdena. När vi har det helhetsansvaret kan vi dessutom erbjuda föreningen förmånliga priser på andra delar, exempelvis telekom- och energitjänster, som blir gynnsamt för de boende, förklarar Daniel Toftskär.
Vissa förvaltare kan även erbjuda digitala lösningar som på konkreta sätt förenklar styrelsearbetet.
– Vi på Riksbyggen erbjuder till exempel appen Mitt Boende. I den kan man se energiförbrukning per lägenhet, kommunicera med alla medlemmar i föreningen, hyra ut gemensamhetslokaler och få det aviserat automatiskt. Det innebär väsentligt mycket mindre administrativt arbete för styrelsen, säger Daniel Toftskär och lägger till:
– Vi har även en digital tjänst som heter Styrelserummet som gör styrelsemötena effektivare genom att man kan boka styrelsemöten, lägga in protokoll och så vidare. All viktig styrelseinformation finns samlad på en plats och arbetet blir inte så personberoende som det ibland kan vara.
Att ta in en förvaltare innebär en kostnad för föreningen, men en så pass ambitiös förvaltning kan också innebära stora besparingar och andra fördelar. Brf Storspoven i Umeå räknar till exempel med att spara en miljon kronor per år på en energieffektivisering som de gör tillsammans med Riksbyggen, och Brf Trelleborgshus 1 började sälja el till det lokala energiverket samma år som de installerade solceller tillsammans med förvaltaren.
Daniel Toftskär vill också lyfta värdet som förvaltningen skapar för styrelsen, och det från dag ett.
– Som förvaltare erbjuder vi många produkter och tjänster, men styrelsen har alltid bara en (1) dedikerad kontaktperson hos oss och det är något som många verkligen uppskattar. De spar tid och kan fokusera på frågorna som de själva brinner för samtidigt som de vet att fastigheten är i riktigt goda händer.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev