Hoppa till innehållet

Han krossar fördomar om utländsk arbetskraft

Distansförmedling av utvecklare har fått it-konsultföretaget Proxify att växa så att det knakar. Årets internationella Gasell vill motbevisa fördomar om utländsk arbetskraft.

Foto: Cornelia Jönsson
Foto: Cornelia Jönsson

Serieentreprenören Viktor Jarnheimer började programmera som tolvåring, startade sitt första techbolag som 15-åring och var miljonär redan som 23-åring, efter två lyckade bolagsförsäljningar.

Nu styr han Proxify, som förser företag med utvecklare från världens alla hörn.

”Vi är Europas största nätverk för kvalitetssäkrade programmerare, sett till omsättning. Målet är att alla bolag i Europa och USA ska jämföra sina kandidater med våra vid rekrytering”, säger Jarnheimer, som är en av fyra grundare.

Tillväxten går i raketfart. På kundlistan finns redan flera av de största företagen på den amerikanska marknaden, och siktet är inställt på att omsätta en miljard kronor 2025.

”Jag tror att många bolag kommer använda det här sättet när de bygger upp sina techteam framöver. Det finns enorma fördelar med att inte bara leta talanger i sitt nätverk.”

Företagets utvecklare kan stanna kvar i sina hemländer och jobba på distans.
Företagets utvecklare kan stanna kvar i sina hemländer och jobba på distans.Foto: Cornelia Jönsson

Proxify startade verksamheten genom att annonsera på LinkedIn, Instagram och på nischade it-forum. Idag får de 20.000 spontanansökningar i månaden, uppger vd:n.

Viktor Jarnheimer har själv arbetat med programmerare på annan ort i sina tidigare bolag, och det var så han fick idén till Proxify.

”Jag känner en enorm frustration över att alla utländska programmerare kategoriskt upplevs som sämre. Det finns riktigt duktiga i hela världen. Det gäller bara att hitta dem”, säger han.

Proxifys utvecklare kommer från 90 länder, men placeras i samma tidzon som kunderna. De som jobbar för den Europeiska marknaden kommer företrädelsevis från Östeuropa, medan de som jobbar för den Amerikanska kommer från Sydamerika.

Två av de fyra medgrundarna, William Svedström (t.v) och Lee Haynes, lyssnar engagerat när en tredje medgrundare, Anton Jarnheimer, pratar.
Två av de fyra medgrundarna, William Svedström (t.v) och Lee Haynes, lyssnar engagerat när en tredje medgrundare, Anton Jarnheimer, pratar.Foto: Cornelia Jönsson

För att säkerställa kvaliteten har Proxify 60 talangjägare i Östeuropa, Kanada, USA och Sydamerika. De arbetar med intervjuer, kodtester och provjobbar med utvecklarna för att hitta de allra bästa. I företagets databas finns nu en miljon timmars tester och intervjuer som med AI kan jämföras med de utvecklare som lyckats hos bolagets kunder.

”Visionen är att ge utvecklarna de möjligheter de förtjänar. Nu kan de bo kvar med sina familjer. Vi förmedlar hög spetskompetens och utvecklarna får hög ersättning även med svenska mått.”

Vad är utmaningen framöver?
”Att mäkta med att fortsätta växa i den här takten. USA, där vi varit i ett år nu, växer mest. Det är bara tidsfråga innan de går om Europa som vår största marknad. Frågan är om vi ska fortsätta ha alla huvudfunktioner i Europa när de flesta kunderna finns i USA.”

Läs mer: Jarnheimer-bolaget nära miljardvärdering

Innehåll från EYAnnons

Energiomställningen kan accelereras genom nya affärsmodeller

Victor Hammar är Partner på rådgivnings- och revisionsbyrån EY.
Victor Hammar är Partner på rådgivnings- och revisionsbyrån EY.

Övergången till ett fossilfritt samhälle för med sig stora affärsmöjligheter. Den snabba och komplexa utvecklingen gör dock att företagen mitt i omställningen gör klokt i att se över sina affärsmodeller.

Traditionella modeller räcker nämligen inte alltid till när din framgång är beroende av hela industrins framgång.

För att lyckas behövs nya former av strategiska partnerskap – genom hela värdekedjan.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Vested – modellen för riktiga strategiska partnerskap

Victor Hammar är Partner på rådgivnings- och revisionsbyrån EY och har agerat rådgivare åt många företag genom el- och energisektorns hela värdekedja. Han har sett inifrån vad som krävs för att accelerera omställningen till ett fossilfritt samhälle.

– För att nå framgång, och det här gäller såväl för det enskilda företaget som för branschen i stort, behövs nya former av strategiska partnerskap som syftar till att växa och lösa nya utmaningar tillsammans. Vi behöver gå från ”what’s in it for me” till ”what’s in it for we”.

Samarbeten mellan leverantörer och kunder är i sig inget nytt. Men på World Energy Congress som gick av stapeln i Rotterdam 22–24 maj var det tydligt att utvecklingen i energisektorn just nu går väldigt snabbt vad gäller teknikutveckling, infrastrukturutbyggnad och marknadsförutsättningar. Och kongressen betonade vikten av strategiska partnerskap, inte minst som ett sätt att främja innovation, hantera energiutmaningarna, öppna upp nya marknader och minska enskilda aktörers risk.

Din framgång kräver allas framgång

– Företagen i omställningen agerar i en komplex värdekedja med ett begränsat antal aktörer – där alla parter är beroende av att det går bra för andra. Den som utvecklar mjukvara till laddstolpar är beroende av en snabb utbyggnad av laddinfrastruktur, och hårdvarutillverkarna är i sin tur beroende av utvecklingen vidare i värdekedjan. Ett företags framgång bygger helt enkelt på allas framgång.

Med de förutsättningarna är det viktigt att affärsmodellen går i linje med de långsiktiga resultat som ni vill uppnå.

– Olika typer av affärsmodeller driver olika beteenden och resultat. Och här handlar det om att i vissa fall fundera på klivet från väldigt transaktionsbaserade affärsmodeller till riktiga strategiska partnerskap, säger Victor Hammar.

En ledande modell för riktiga strategiska partnerskap är ”Vested”. Vested är baserad på över tio års forskning vid University of Tennessee och har tillämpats av ett flertal ledande internationella företag. Magnus Kuchler, som är Sverigechef på EY och har agerat rådgivare i över 20 Vested-partnerskap, ser stora fördelar med att använda en beprövad affärsmodell som är fullt ut neutral för alla involverade parter.

Magnus Kuchler, Sverigechef på EY.
Magnus Kuchler, Sverigechef på EY.

Fiktivt gemensamt bolag som skapar reellt värde

– Här definierar man risk- och ansvarsfördelning, gemensamma mål, prismodeller, incitamentsstruktur och governance tillsammans – men utan att starta ett gemensamt bolag. Det är alltså inte tal om ett Joint Venture eller någon annan typ av samägande i ett projekt. I stället handlar det om att gå från en transaktionsbaserad affär till en relationsbaserad.

I en transaktionsbaserad affär ser varje part till sina egna direkta intressen. Man vill maximera sin vinst och minimera sin risk och sina kostnader. Men i ett strategiskt partnerskap som använder Vested-metodiken ligger fokus på att driva innovation och långsiktigt värde genom att hitta win-win-lösningar – samtidigt som ansvar och risker fördelas på ett smart sätt. Här är några punkter som skiljer ett Vested-kontrakt från ett traditionellt affärskontrakt:

• Man sätter upp en resultatbaserad ekonomisk modell med tydlig riskdelning, som driver rätt beteenden och som säkerställer att parterna vinner tillsammans och förlorar tillsammans.

• Parterna enas om en gemensam vision och vägledande principer.

• Man skapar ett gemensamt fiktivt bolag där full transparens och full tillit råder.

• Deltagarna följer en gemensam process där partnerskapet byggs tillsammans.

• Drivkraften är transformation och innovation – och gemensamt värdeskapande.

– När vi på EY tittar på branscher med liknande utvecklingstakt och komplexitet som energisektorn så ser vi att många topprankade företag går mer och mer mot att bygga strategiska partnerskap. Och många av dessa företag använder Vested-metodiken för att lyckas, säger Magnus Kuchler.

EXTERN LÄNK: Läs mer om Vested – modellen för riktiga strategiska partnerskap

Mer från EY

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med EY och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera