Så klickar du med kunderna globalt

 

Genom e-handel finns idag en enorm internationell arena att spela på. Det gäller därför att lyfta blicken och inta ett globalt mindset då det kan innebära både lönsamhet och tillväxt för din verksamhet.

I takt med den ökade globala konkurrensen, blir det allt viktigare att inför en expansion identifiera rätt marknad, skaffa kunskap om den marknaden och förstå vad det innebär för just din verksamhet.

Varje marknad är unik

E-handeln är full av möjligheter, men kommer också med en del utmaningar. För att bli en vinnare på en alltmer växande och konkurrenskraftig global e-handelsmarknad, gäller det att sätta en exportstrategi som är anpassad efter kunderna och villkoren lokalt på varje marknad. Fundera på vilken position du har möjlighet att inta på den nya marknaden – hur du kan nischa dig och sticka ut i navet av utbudet lokalt.


Kunden i fokus även internationellt

Kunden står alltmer i fokus och kunder beter sig olika på olika marknader. Det är därför viktigt att du utvecklar en strategi och gör ditt erbjudande relevant för varje marknad– det som funkar på en marknad kanske inte alls funkar på en annan.


Vi har lokala kontor i hela världen

Business Sweden vet hur du hittar rätt e-handelsmarknad och skapar de bästa förutsättningarna för att lyckas med just ditt erbjudande lokalt. Vi kan hjälpa dig med alltifrån strategisk och praktisk vägledning till operationellt stöd på plats.

MER OM GLOBAL E-HANDEL

Lär dig mer om din marknad

Gå in och botanisera i vår e-handelsguide, fylld med information om lagar, regler, köpbeteenden och trender på e-handelsmarknader runtom i världen.

U.S. E-commerce market entry retail playbook

Den amerikanska e-handelsmarknaden är en av de mest konkurrensutsatta, men också mest lukrativa, marknaderna i världen. För att lyckas behöver Svenska företag göra ordentliga förberedelser innan de tar första klivet.

Få koll internationellt med vår e-handelskurs

Under utbildningen "Internationell E-handel" får du råd och vägledning i hur du skapar de bästa förutsättningarna för att bli en framgångsrik internationell e-handelsaktör. Vi går igenom allt från krav och regler till kulturella skillnader och köpbeteenden på olika marknader.

Ta din e-handel ut i världen

Detta podcastavsnitt handlar om hur e-handel kan bli nyckeln till världen för många svenska företag. Vad krävs för att lyckas på e-handelsmarknaden i olika delar av världen? Linda Laszlo Ek, från Business Sweden, guidar oss genom både vad man bör tänka på men också hur man undviker de vanligaste fallgroparna. Lyssna här.

Kina: Att knäcka den komplexa koden

Kina är en väldig, och ibland skrämmande marknad, och den passar inte alla. Men den kan inte ignoreras. Alla internationella varumärken behöver ha en bestämd uppfattning om Kina är en konsumentmarknad som är genomförbar att lansera sig på. Syftet med den här studien är att erbjuda vägledning genom lärdomar från svenska varumärken som har lyckats på marknaden.

Japanese E-commerce Retail Guidebook

Även om pandemin påverkat den japanska detaljbranschen negativt, så har e-handeln under samma period vuxit sig starkare. Här är en handbok för nordiska och svenska bolag som vill ta sig in på den japanska e-handelsmarknaden.

The gateway to Chinese consumers

Kinas e-handelsmarknad är en av de snabbast växande i världen. Men trots att Kinas gränsöverskridande e-handel (”cross-border e-commerce”, CBEC) bidrar med ett enklare sätt att nå de kinesiska konsumenterna, ses dess komplexitet ibland som ett hinder för svenska företag. Denna guide hjälper till att förstå hur detta system kan användas för att nå den kinesiska marknaden.

Webinar: Exportstrategi för framgångsrik e-handelsexpansion

Lär dig att tänka strategiskt och optimera din internationella expansion, om strukturella och kulturella olikheter mellan e-handelsmarknader och hur du kan utnyttja den kunskapen för att nå framgångar, vikten av lokalanpassning och hur du kan vässa din digitala säljstrategi mot varje marknad och målgrupp samt om exportcoaching.

Webinar: Internationell e-handel i praktiken

Lär dig om vad som gäller när du ska skicka varor till konsumenter i andra EU-länder, export- och importformaliteter då du ska skicka varor till konsumenter i länder utanför EU och verktyg som hjälper dig hitta tullar, avgifter och importkrav för dina varor. Även momsregler vid dropshipping, OSS - förenklingar vid distanshandel inom EU och vid distanshandel till länder utanför EU. 

VILL DU VETA MER?

Linda Laszlo Ek
Senior Trade Adviser
+46 8 588 663 81